Time for UPPDATERING!

Att vara lärare har sina fördelar ibland och det är loven (om man nu gillar att ha längre semester än andra och därmed ibland vara ensam för alla andra jobbar vill säga). Själv har jag lite delade känslor inför detta fenomen.

1. Det är SKÖNT att vila upp sig, gud vet att man behöver det efter läsår av tjat, blivit arg varje dag i perioder, gnälliga föräldrar (som tror de vet bättre för de har minsann också gått i skolan - hmpf för länge sen ja! Lite har faktiskt hänt sedan dess tro det eller ej) och annat gnäll, gnäll, gnäll från olika håll (chefen, kommunen osv).

2. Återhämtning är ett måste.

3. Man får göra vad man vill (under förutsättning att man har pengar så klart. Ju längre semester, desto mer utgifter - djup suck just nu).

4. Man hinner träffa kompisar som inte bor på samma ort, både borta och hemma.

5. Man hinner med mycket hemma som annars läggs på en att-göra-senare-när-man-har-tid-lista.

6. Kan bli lite långtråkigt och ensamt ibland (sorry alla som har kort semester och nu blir extremt irriterade) om man inte har något att göra och alla andra jobbar och har kommit igång med familjelivet igen.

7. Kostsamt (tål att sägas igen)

Vad tycker ni om semestern?
____________________________________________________________________________

Nu till roligheterna. Detta har så här långt hunnits med:
1. Rhodos! Finns ju ett inlägg om det redan . Vill bara påminna er om hur skönt det var :-)



2. Christel har varit här. Vi gjorde stan, besök på Riksdagen, Gamla stan och en kryssning med Cinderella, där Christel bara skulle dricka ETT glas öl till buffé (yeah right! hihihi). Självklart slutade det med flera!


Fina tjejer på buffé på Viking Line och FLERA glas öl!

3. Efter detta kom Samuel och Edvin, mina gudbarn 13 oxh 15 år gamla. Vi hann med en faslig massa kan jag lova. Skyview på och guidad tur på Globen, Cosmonova 3D, Naturhistoriska museet, med tillhörande 4D-film, spökvandring i Gamla stan, Shrek i 3D, Livrustkammaren med bröllpsklänningsutställning, shopping, ett antal filmer hemma, fotbollsträning (Edvin och Damir så klart), McDonald's (till Samuels förtvivlan tror jag, fast han sa att han ville), Riksdagen med guidad tur (speciellt för Samuel som ska bli politiker enligt honom själv). En dag var vi faktiskt på stranden en timma också. Jag har säkert glömt något för vi gjorde väldigt många saker för vi hann med en fasligt massa saker. Vädret var fantastiskt fint och vi hade säkert över 30 grader.



 


På toppen av Globen

4. När Damir åkte till IOM passade jag på att umgås med mina föräldrar lite och vi åkte på semester till Sönderborg på södra Jylland, nära gränsen till Tydskland. Vädret var skiftande men en dag var så pass fin att vi fick lite färg på stranden. Var ytterligare en dag på stranden men då var vi helt ensamma. Inte konstigt med tanke på att solen inte tittade fram alls och kallt var det och blåste gjorde det och en brasa brann när vi kom dit. Mamma och pappa försökte släcka den och jag tror att det lyckades på sina håll i alla fall. Vi tog vägen förbi Odense, där HC Andersen föddes och gick på museet för lite finkultur. En tur till Tuskland blev det så klart också och besök på Bordershop (vad annars???!!!). Vi åkte in i Flensburg också. Västa grejen när vi skulle parkera på Karstadt - en HISS!! Tro det eller ej! Vi fick köra in i en bilhiss, den åkte upp och vips var vi på översta parkeringen. Samma visa ner också. Surrealistiskt är bara förnamnet. Gammal var den också, säkert från 60-talet.


Andersson och Andersen eller Den fula ankungen?


Visste ni att HC också gjorde papercuts? Här har Andy Warhol målat av en av dem.


Eldsläcknining - observera att ingen annan är där!


Sönderborgs hamn


På vägen hem åkte vi runt västra hamnen för att hälsa på Eric och Anna. De bor
precis vid foten av Turning Torso som syns här från Öresundsbron.


5. Bilköp!! Det bästa och dyraste för min egen del är ju så klart mitt bilköp. Min alldeles nya opel astra och förmodligen den enda nya bil jag kommer att köpa under min livstid, står nu ute på parkeringen och blir ren(?) i regnet.


Min förra goding kallade jag Humlan (svart och bullig). Nu vet jag inte rktigt
jag ska kalla denna. Förslag mottages tacksamt!



Vacker utskikt över Brahe Hus och Vättern

Men sommaren är inte riktigt över än.

6. Ulrika kommer nästa vecka.

7. Damir och jag ska ytterligare göra något tillsammans, förutom Rhodos.

Men detta återkommer jag med senare.

Das war's Leute!

Kommentarer
Postat av: JENN!E

Trevligt med uppdatering! Jag röstar på "Silverpärlan" för din nya bil ser fiiin ut! =)

2010-07-30 @ 21:07:35
URL: http://grandrag.blogg.se/
Postat av: Cilla

1 poäng för Silverpärlan. Antecknat! Och tack, tycker också att den är fiiin :-)

2010-07-30 @ 21:25:20
URL: http://ceciliana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0